Ik open bewust met: jouw privacy jouw zorg.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik niet uiterst zorgvuldig om ga met de gegevens die ik van jou heb. Maar daarover later meer. Eerst wil ik jou wat achtergrond informatie geven over de privacy van je gegevens en hoe JIJ dit voor een groot deel zelf in de hand hebt.
Omdat ik als moeder, jurist en coach toch echt wel heel veel mogelijkheden zie in de nieuwe ontwikkelingen voor jouw persoonlijke ontwikkeling en voor de toekomst van je gezin.
De nieuwe privacywetgeving die 24 mei ingaat zorgt voor veel commotie. Ondernemers zitten vol in de stress en particulieren worden compleet overhoop gespamt met toestemmingsmails.
Waarom is dit nu eigenlijk en verandert er nu echt iets?
Ik ben afgestudeerd in mensenrechten en volg al jaren met veel interesse, maar ook met heel veel verbazing de ontwikkelingen op het gebied van privacy en gegevensbescherming.
In artikel 10 van de Grondwet is het recht op privacy geregeld: ‘Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.’ Met name in de Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt dit recht nader ingevuld.
Dit artikel is echter gebaseerd op artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens die luidt:
Artikel 8 – Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven
- Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
- Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
We hebben dus het recht op privacy.
En zoals het met elk recht is, is het aan jou om dit in de gaten te houden en je indien nodig erop te beroepen en tevens is het aan de overheid om dit te beschermen. Het vraagt dus een zowel proactief als reactief handelen van alle betrokkenen.
Echter het kan worden ingeperkt door de wet, zie lid 2 van bovenstaand artikel.
De overheid heeft dit de afgelopen veelvuldig gedaan op basis van algemeen belang en veiligheid. Steeds meer is onze privacy en de bescherming van persoonsgegevens vrij beschikbaar gekomen voor overheidsinstellingen.
Denk ook aan de recente ontwikkelingen rondom de sleepwet, waarbij ze dus niet enkel meer gericht op de persoon, maar direct hele groepen mensen tegelijk mogen aftappen. Alles in het kader van de nationale veiligheid. Camera's hangen op elke hoek van de straat, op wegen en in winkels. Je bent traceerbaar via bijv je telefoon en binnenkort is er een nieuwe wet die ook al je bankgegevens beschikbaar maakt voor derden.
Deze inbreuk op onze privacy is nodig in ons belang en voor onze veiligheid. Althans zo wordt dit toegelicht.
Aan de ene kant neemt de overheid dus al jaren steeds meer van je privacy af. En hoeveel referendums we ook houden, hoe strategisch we massaal ook geen stemmen, we kunnen hier eigenlijk niets aan doen. Het wordt ons opgelegd.
De grootste en meest verrassende ontwikkeling als het gaat om afbreuk aan je privacy komt echter uit een andere hoek.
En dat is de ontwikkeling van internet en de enorme invloed van Social Media.
Dit heeft enerzijds ervoor gezorgd dat zoveel onderwerpen toegankelijk zijn geworden voor een ieder, nieuwe media zonder censuur, verbinding, internationaal bereik, de mogelijkheden en de kracht van internet is enorm.
We hebben het ook massaal omarmt en ik geloof zeker dat dit een goede ontwikkeling is geweest, met name als het gaat om de issues die eindelijk het daglicht mogen, maar ook moeten zien. Zodat het bewustzijn van de mens verder kan groeien naar licht en liefde en de ontwikkeling van de aarde met alles erop en eraan daarin mee kan resoneren.
Maar het heeft ook keerzijden: (anoniem) grootschalig pestgedrag, ongewenst doorsturen of gebruiken van prive foto's, (fat)shaming door plaatsen van foto's van iemand die je toevallig op straat ziet lopen, egotrippen door alleen maar te laten zien hoe fantastisch je bent en wat voor een geweldig leven je hebt (waardoor anderen misschien wel zelfmoord plegen).
Als moeder van 2 jongens die al dat posten op Social Media, YouTubefilmpjes, Instagrampost etc. bijzonder interessant vinden, heb ik veel moeite met het tegenhouden van een eigen account voor ze en worstel ik dagelijks met het maken van de keuze wat plaats ik wel en wat niet over mijn kinderen en gezinsleven.
Waarom?
Omdat we niet weten wat het plaatsten van foto's waarop je kind in blote billen rondloopt, zijn eerste hapje eet, op het potje zit of misschien wel met een beugel in zijn mond onzeker naar de camera lacht, in de toekomst voor je kind betekent. Daarnaast kan elke anekdote die nu heel leuk lijkt hem later wellicht in verlegenheid brengen of leiden tot pestgedrag door anderen.
Onze foto's werden door middel van een fotoalbum gedeeld met onze dierbaren. Nu gaan kinderfoto's het internet op en kan iedereen ze zien, iedereen kan ze gebruiken en het ergste is dat we dit vrijwillig doen.
Daarnaast staan we ook al jaren toe dat scholen, sportverenigingen en ook wildvreemden foto's van onze kinderen maken en op internet zetten, soms gewoon om trots te delen, soms voor reclame doeleinden en in enkele gevallen zijn er andere redenen of stond je kind gewoon toevallig ook op de foto.
Met als gevolg dat we door het internet, door de camera's op mobiele telefoons etc allang niet meer controle hebben over wat we prive willen houden en wat niet.
Daarnaast is internetmarketing niet meer weg te denken uit de ondernemerswereld.
Waarbij nieuwsbrieven vol weetjes, tips & tricks en natuurlijk ook aanbiedingen van producten en diensten, worden gebruikt als verkooptechnieken en middel om een voet tussen de deur te krijgen bij potentiele klanten.
Sommige nieuwsbrieven ervaar je als spam, anderen negeer of delete je direct en sommige lees je misschien vol interesse. Waarschijnlijk ontploft je mailbox dagelijks. Waarbij je misschien niet eens meer weet dat je je uberhaupt hebt aangemeld.
Feit is echter dat je je ooit hebt ingeschreven. Je hebt dit zelf vrijwillig gedaan.
Soms bewust direct, soms via een gratis dienst of product, soms een aankoop waarbij je het vinkje voor de nieuwsbrief niet hebt uitgezet, dan wel juist hebt aangevinkt. Je hebt informatie achtergelaten, in elk geval je emailadres en naam, waardoor er mails naar je toe gestuurd kunnen worden.
Dit geldt ook voor het accepteren van cookies en door te surfen op het web. Je hebt dit zelf gedaan.
Net als reallife winkels en organisaties houden ook online bedrijven bij wat hun klanten doen, wat hun voorkeuren zijn, hoe ze door hun (in dit geval) online bedrijf gaan en hopen ze zoveel mogelijk informatie te krijgen over wie ze zijn, wat ze willen en hoe ze die behoefte kunnen koppelen aan hun producten.
Dat heet marketing en is de essentie van sales. IEDER bedrijf is erop gericht om geld te verdienen.
Google houdt alles wat je doet bij, Facebook, maar ook bijvoorbeeld Otto, Zalando, en de H&M. Daarnaast doen kleinere organisaties dit ook. Dat is niet misdadig of misleidend, dat is hoe ondernemen werkt. Ze zoeken naar aansluiting met de doelgroep, zodat ze hun potentiele klant optimaal kunnen bedienen.
Het is een illussie als je denkt dat je zomaar ergens iets kan plaatsen zonder dat er iemand is die daar iets mee doet of door wil verdienen.
Door op een site te zitten, door iets op Social Media te plaatsen geef jij ZELF geheel vrijwillig jouw privacy een stukje weg. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat daar alles mee gedaan kan worden en het wil ook niet zeggen dat jij hier niets tegen kan doen.
Jij kunt ondanks al deze uitdagingen als het gaat om je privacy zelf een grote invloed uitoefenen op wie wat van jou gebruikt.
Hier komen we namelijk weer op het recht op privacy dat we hebben. Je kan altijd reactief voor je recht opkomen en iemand ergens op aanspreken, dan wel zelfs via een juridische procedure de inbreuk op je privacy een halt toeroepen.
Daarnaast kun je zelf ook proactief je eigen privacy en dat van je kinderen en je gezin beter beschermen door bewuster om te gaan met wat jij op internet doet en zet, en door weloverwogen om te gaan met het vrijgeven van je eigen gegevens aan organisaties en derden.
Los van dat wij zelf dus bepalen wat we van onze privacy vrijgeven aan de wereld, bepalen wildvreemden en de overheid dat dus ook.
Want of je nu online iets doet, waarbij je gebruik wordt gemonitor, of dat je in de auto zit waarbij je op camera wordt gevolgd, of dat je op de sportschool op de foto gaat voor verenigingsdoeleinden, en zelfs als je in een pretpark loopt en toevallig in een fotomomentje van een ander terechtkomt, van alle kanten ben jij een soort algemeen goed geworden en is er van je privacy niet heel veel meer over.
En nu het positieve van dit hele verhaal 😉
Met de nieuwe wetgeving verandert er eigenlijk niet zo veel. Behalve dat er wordt getracht mensen, zowel de ondernemers als de particulieren, bewuster te maken van het feit dat een ieder recht heeft op privacy en bescherming van zijn persoonsgegevens, maar ook van het feit dat je dus eigenlijk heel eenvoudig je privacy opgeeft.
Het is dus een stukje bewustwording van de effecten van het internet op jou en je gezin.
Waarbij je iedere keer weer de afweging kunt maken van wat jij belangrijk vindt, waarbij het gaat om enerzijds het benutten van de ongekende en onbegrensde mogelijkgeden van het internet met onbeperkte informatie, diensten en producten, en anderzijds de impact op jouw privacy die dit zal geven.
Waarbij het gaat om wat wil je op dit moment, waar geef je toestemming voor, wat wil je wel delen en wat niet, maar ook hoe zorg ik ervoor dat de door mij gedeelde gegevens weer worden verwijderd uit de database van dat bedrijf.
Bedrijven zullen je nu wel explicieter om toestemming vragen en zullen je gegevens beter moeten bewaren en beveiligen.
Maar eenmaal toestemming gegeven dan zal er voor jou niet veel veranderen, nog steeds zal het doel van het gebruik van jouw gegevens hetzelfde zijn, alleen ben jij nu wat bewuster van het feit wat je weggeeft en zal het laten verwijderen van alle informatie van jou makkelijker en volledig moeten gebeuren.
Zo kun je nog bewuster leren om gaan met de voor- en nadelen van het internet en een duidelijkere afweging maken voor jouw eigen belangen.
Het blijft echter een bijzonder detail dat deze hele wetgeving gezien alle andere wetten niet echt van toepassing is op de overheid, die dus bijna onbeperkt een inbreuk kan maken op onze privacy, maar dat is dan weer iets voor de juristenvereniging waar ik lid van ben 😉
Ik wens je heel veel wijsheid en beloof je oprecht dat ik de gegevens die ik van jou heb met heel veel zorg, aandacht en liefde bescherm. Want als voorvechter van mensenrechten heb ik jouw en mijn privacy hoog in het vaandel staan.
Liefs,